Aku mahu mereka melihat aku sebagai manusia yang berjaya .

Sunday, May 22, 2011

ixara siantan merah





Kisah anak tunggal yang paling bahagia di waktu kecilnya..ibunya disahkan tidak dapat memberinya adik akibat kanser rahim.Rahim ibunya dibuang selepas dia menginap selama 9 bulan 10 hari.Dia yang pertama dan dia yang terakhir!
Ixara…indah namanya umpama siantan merah yang mekar berbunga.Tidak wangi tapi madunya manis.Semanis waktu kecilnya.Dibaja disiram penuh kasih.Ibu dan abah cukup kasih akan siantan merah.Dari sekolah rendah ke menengah pulangnya pasti berjemput.Dia peluk erat pinggang abah setiap kali menjadi pembonceng motosikal abahnya.
Tapi Ixara x mekar selamanya…tragedy kematian serta merta abahnya menjadi igauan.Dia tak keruan.Konflik si gadis terus mencengkam.Si gadis 16 tahun bukan lagi gadis! Siantan merahnya dipetik.Madunya dihisap dan dibuang! Hidupnya mendung.Norma kehidupannya berubah.Dia semakin liar menjalar.Tumbuhnya melata-lata.

Burung terbanglah…jangan berjalan.Pertemuannya dengan burung hitam berjalan di atas jalan memberi semangat baru. Ya itu benar…burung ada sayap…jangan berjalan…terbanglah.Dia tekad.Hidupnya perlu kembali ke jalan yang lurus.Burung ada sayap untuk terbang menyelamatkan diri..tapi dia punya kaki untuk terus berlari…dia tekad!

 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...