Aku mahu mereka melihat aku sebagai manusia yang berjaya .

Saturday, May 19, 2012

bila masing-masing susah nak lepas.

Lain manusia lain ragam. Tak semua sama. Sampai satu tahap kau rasa marah sangat-sangat. Orang tua-tua pernah cakap. Hidup berpasangan ni kena ada pro and kontra. Kalau seorang jadi api seorang lagi mesti jadi air/batu etc. Kalau nak kekal lama lah. 

Selalu bergaduh tu perkara biasa. Tambah-tambah kalau dah lama hidup sesama. Tak kisah la couple atau suami isteri. Macam aku selalu sangat berantam. Kalau tak jadi kat aku jadi kat roomate aku. Perkara simple boleh jadi sangat trouble. Rasa nak tendang bontot je kalau kita tanya kenapa..orang tu jawab "tak da pape.."



Ada cara nak hadapi semua ni. Tapi janganla kau pegi tendang bontot bebetol lak. Pertama sekali kau lawan je balik. Tak kisah la salah siapa pun. Kalau nak ikut tip aku kau lawan je. dush dush dush. Ha rasakan. Padan muka




Cara aku ni stress sikit. No i mean sangat stress.. Berani cubalah. Contoh la :-

Pempuan: " Eh kau apa hal. Nak gaduh mai ar! Kau ingat aku takut dengan kau ke! " (Kalau nak ekstrim lg kau mencarut la pape. HAHAHA. )
Lelaki: Eh dah kenape. saya tak ajak gaduh pun. Saya tak suka cara awak ni. TAK PAYAH NAK KURANG AJAR SANGAT LA KAN!  )
Pempuan: Kau tak suka cara aku kau punya pasal la. Ingat aku peduli. Gua tak kisah la bro.(Makin ganas. )
lelaki: Eh kau apasal biadap sangat pempuan.! Baik kalau kau tak kisah aku nak buat apa lagi. Suka hati kau la. Aku ikut je apa kau nak la! (dah hilang sabar.) 
perempuan: (tak reply)
..........
..........
..........
..........
...........
...........
............

selepas beberapa jam...

perempuan: awak saya mintak maaf. Saya tahu saya salah. Saya kasar. Saya mintak maaf sangat-sangat. 
lelaki: kenape awak selalu buat saya macam ni. Saya sayang awak tahu tak. bla bla bla
Perempuan : just let it go. bla bla bla.
lelaki: ok. saya pun mintak maaf. bla bla bla

Lastly masalah ni boleh jadi normal balik. 


p/s: Acctually benda ni selalu berlaku. mungkin kita tak mintak. Tapi masing-masing keras kepala. Bila dah selalu jadi so ambil pendekatan yang mudah. Kita lawan dia lawan. Tak pe. Aku rasa bila masing-masing menegakkan benang yang basah masing-masing akan rasa puas. Inilah cara kita melepaskan marah. Lawan je sampai puas. Biar sama-sama rasa nak menang. Selepas kau dah puas kau tinggalkan sekejap. Lastly kau mesti kena mintak maaf. MESTI. 

Cuba kau cakap kat diri sendiri, walau apa pun terjadi, macam mana kau marah sekalipun, macam mana teruk sekalipun, kau takkan undur diri. Macam tu aku pesan kat dia.  Mungkin kadang-kadang  kita buat dia hilang sabar gila-gila. Sampai dia nangis-nangis. 

yang penting :-
LAWAN
LAWAN
LAWAN
SABAR
CALM DOWN
MINTA MAAF

Macam nilah bila masing-masing susah nak lepas

k. bye. ;P


4 comments:

hazlin nazri said...

jalanjalankatsiniklikmanayangpatut.

laskar pelangi said...

gaduh gaduh tu asam garam kehidupan orang kata..hehehehe ;))

farah hanim said...

tpi jgn selalu lawan2
kdg kala selesaikan dgn baik lagi elok :D

erry edz said...

nice blog. do follow mine :))))))))))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...